The Story Of Melissa

Hittade anteckningar om graviditeten och förlossningen med Melissa! :D






När fick du reda på att du var gravid?
Tisdagen den 1 september 2009 kl 14-15

Var bebisen planerad?
Nej

Mådde du illa mycket?
Dom första tre månaderna och i slutet av graviditeten. Men inte så jättefarligt.
Spydde bara i början, och så självklart när jag blev magsjuk så förlossningen startade.

Hur blev ditt hår?
Det har jag faktiskt inte tänkt på...

Hade du mycket halsbränna? Ingenting.

Grät du för ingenting? Ja.

Var du känslig? Ja. Vilket var jobbigt för minsta lilla blev jag sur över å skulle ta itu med saker.

Vad gillade du för mat? Det första begäret var pepparsalami, något jag inte gillat förut och heller inte gillar nu, det varade en månad ungefär.
Sen var det färdigrätt, findus pasta alfredo, ett tag. Sen gröna äpplen och kiwi, det begäret hade jag större delen av graviditeten.

När kände du bebisens första sparkar? Runt vecka 20. Det var så märkligt och overkligt!
Kändes helt otroligt, var inte säker på att det var en spark.. men sen kom det en till och en till.
Bara satt å kände på magen å var jättespänd, hoppades att den lilla människan i mig skulle röra sig och visa "här är jag!".
Då fick jag verkligen känslan att detta var på riktigt, jag var verkligen med barn!
Älskade att känna mitt lilla barn, att få känna tecken på att barnet mådde bra. Underbart!
När jag kände sparkarna var jag helt som i trans. Bara satt där i soffan.
Kände en spark till, förstod att det verkligen var en spark och började skratta, var helt salig!
När Kim kom hem en stund efter berättade jag ivrigt att jag känt vårat lilla barn.
Varje gång det sparkade sa jag till Kim, så han kunde få chansen att kanske också få känna vårat barn.
Nån vecka senare kände Kim också sparkarna!
På kvällarna låg jag och höll om magen och hoppades att få känna en spark.
Ville alltid känna en spark innan jag somnade, ibland låg jag vaken länge bara för att jag inte fick nog!

Var du ofta orolig? Ja det var jag men Kim har alltid vart bra på att lugna ner mig, skönt!

När började du läcka bröstmjölk?
I sjätte månaden! Det var genomskinligt, trodde jag svettades jättemycket!
Sedan blev det väldigt gult och mot orange-hållet, när det torkade var det orange. Men nu är det vitt.

Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? I början lusläste jag "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson.
Skaffade/fick mycket tidningar och böcker i slutet av graviditeten och när älskade Melissa kommit!

Sparkade bebisen mycket?
Ja, mest sent på kvällarna och in på natten.
I slutet mycket mot revbenen på höger sida, från mitt håll, vilket gjorde ganska ont och var obehagligt, men ändå mysigt!

Fick du bristningar? Ja, på brösten, höfterna, ner på låren och lite på insidan av låren högt upp.
Bara några dagar innan förlossningen så fick jag en liten bristning ovanför och en liten nedanför naveln.

Hur kommer det sig att du behöll bebisen? Min mamma har varit med om mycket vad gäller svårigheter i graviditet.
Varenda barn är en gåva och något man absolut inte ska ta förgivet. Så jag tog vara på chansen, och jag ångrar mig aldrig!
Jag skulle aldrig pallat leva med att jag och Kim skulle haft ett barn. Har pratat med andra som gjort abort och dom mår jättedåligt.
Även chansen att kunna få barn kan minska om man gjort abort innan. Ville inte ta några risker.
Hade helt enkelt inte mod, samvete och psyket att kunna ta bort det lilla livet inom mig!

Blödde du någongång?
Ja i mitten och i slutet av graviditeten, hände det nån enstaka gång. Men det var ganska ytligt, ingen fara!

Levde du på som vanligt?
Nej. Slutade att röka. Var hemma mycket, behövde trygghet.

Hur gammal var du när du blev gravid? 18 år, fyllde 19 tre månader efter.

Hur tog dina föräldrar det?
Mamma tog det ganska bra. Hon och Kim var med när vi fick reda på det. Hon brast först ut i skratt av ren chock! Vi alla var helt ställda!

Hur tog din partner det? Blev väldigt chockad som oss andra såklart. Han blev ganska rädd och orolig.
Det är förstås en stor omställning att bli förälder när man är såhär ung, det är det såklart vilken ålder man än är i men speciellt om man är yngre.
Men han växte in i papparollen och är nu en fantastisk pappa!

Vart bodde du/ni? Inne i Skara i varsin lägenhet, sedan skaffade Kim hus.

Hur ofta gick du till mvc? Ca 2 gånger i månaden.

Hur många ultraljud gjorde du? Tre. Först det vanliga när jag var 17+3 (blev dock ändrad till 17+2 under ultraljudet).
Sedan åkte jag in på koll på KSS v.28 då jag hade mått ganska dåligt, blivit snurrig när jag legat ner, mått illa och kännt mig konstig.
Och till sist i v.32, trodde vattnet gått men det var bara tunna flytningar.

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Hade inte så mkt koll på hur den skulle kunna se ut faktiskt.
Visste iallafall att jag ville ha epidural-bedövning som min syster rekommenderade nån vecka innan.
Ville också ha lustgas, vilket är väldigt vanligt att man har under en förlossning.

Hur började din förlossning? Blev magsjuk tack vare en räkmacka, allt spyande tryckte så på bebisen och satte igång värkarna ett dygn efter.
Försökte gå å lägga mig för att åtminstonde vila lite,
men det gick inte många minuter så fick jag en värk och var tvungen att gå upp och röra på mig på alla möjliga konstiga sätt!
Låg i sängen och kände att jag kissade på mig, fattade inte vad som hände,(förstod senare att det var vattnet som gått!).
Fick springa till toan flera gånger men ändå hände inget när jag var på toa. Så jag bosatte mig helt enkelt på toan!
Så där satt jag på toagolvet med magen i vädret och en massa handukar om kring mig å var så förvirrad och rädd!
Själv dessutom! Ringde förlossningen på KSS men dom sa bara att det var nog ingen fara,
jag hade nog bara kissat på mig och att jag skulle lägga mig å vila å se om det blev bättre. A jo, säkert!
Ringde mamma och Kim lite då och då också. Fjärde gången jag ringde in till KSS så fick jag en värk mednas jag pratade med dom,
vilket var tur för då sa dom att jag skulle komma in så dom fick kolla på mig. Ringde mamma, klockan var då ca 3 på morgonen, hon kom till mig direkt. Ringde också Kim, som jag smittat med magsjuka så han låg ute i huset.
När mamma kom så hjälpte hon mig att packa. Jag hade inte packat ihop nån väska än vilket man ska göra,
men detta var tre veckor innan beräknad födelse så jag hade inte haft så bråttom med det. Hade tänkt göra det men inte blivit av.
Hon frågade om jag skulle ha med några bebiskläder för säkerhetsskull, jag tänkte att det nog inte skulle behövas men okej, för säkerhets skull.
Frågade också om jag ville ha med bilbarnstolen, jag sa att det kändes lite väl, trodde knappast att jag skulle åka hem med en bebis,
men vi sa det att då är den ju iallafall i bilen så finns den där när jag väl fått bebisen, så vi tog med den också.
Kändes lite löjligt att plocka med bebissaker, som om jag hoppades på för mycket.
Tog ganska neutrala kläder ifall det nu inte skulle vara en flicka.
När jag var hemma var det max 15 minuter under värkarna. När vi åkte in så var det 3-4 minuter emellan!
Det var hemskt att åka bil!! Barnet tryckte neråt och när bilen guppade tryckte sätet uppåt, fy tusan!
Och nåde mamma om hon körde på dom vita strecken!
Ville att mamma skulle köra jättefort så den helvetiska bilresan kunde vara över fort!
Men samtidigt att hon skulle köra jättesakta så att det inte guppade och höll på,
speciellt vägen (och guppet!) från v.i.p. förbi teglaskolan till brandstationen. Minsta rörelse var jättejobbig.
Mellan värkarna sa jag till mamma att köra jättefort medans det inte gjorde så ont.
Kommer ihåg en rondell-liknande grej som vi körde igenom i Skövde på vägen till KSS, mamma körde lite för snabbt, var såklart stressad,
så hon körde emot kanten på "rondellen" lite precis när jag hade en värk, jäklar säger jag bara!
När vi kom fram hoppade jag ur bilen å gick till öppningen å ringde på medans mamma parkerade.
Det dröjde lite men sen kom det en tjej å öppnade, mitt under en värk, då kom mamma in också.
Vi fick vänta vid ett väntrum, jag gick runt å lutade mig framåt mot väggarna och nästintill dansade, kändes bättre då!
Kom in en gravditjej precis efter mig men hon å hennes kille gick lugnt å satte sig å kolla på mig som om jag vore knäpp.
Tror inte hon hade så bråttom...
Fick komma in till ett förlossningsrum. Hade ont hela tiden.
Det var hemskt att ha massa kläder på mig så mamma fick ta av mig den översta tröjan och t-shirten,
hade linne å mjukisbyxor, så var inte helt näck.. än!
Vid fotändan av sängen var det som en sängram med handtag som jag stod å liksom vred om och tryckte som tusan på under en värk,
just när en barnmorska kom in. Jag fick lägga mig på sängen och hon kände hur öppen jag var. "Oj!" sa hon! Då fatta jag att det var på gång...

Hur många timmar tog din förlossning? Fem timmar efter att jag kom in hade jag Melissa i famnen!

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt.

Hur mycket var du öppen när du kom in? 6cm!

Vilken smärtlindring tog du? Epidural och lustgas.

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Hade krystvärkar i 12 minuter.

Blev det komplikationer?
Nej, tack o lov!

Fick du sy? Nej.

Vad tyckte du var jobbigast? En av sakerna var iallafall trycket mot svanskotan, usch!

Var du rädd för något? Jo, klart man är nojig över att det ska vara något med barnet tex. Rädd för mer smärta.

Skrek du? Nja, inte av smärtan direkt. Jag var högljud men vill inte påstå att jag skrek. Ta-i-skrek gjorde jag nog däremot

Hur många var inne i förlossningsrummet? 3-4 sköterskor och Kim. Mamma var med de första timmarna.

Hade du någon nära med dig? Mamma och Kim.

Hur var vikt och längd? Melissa vägde 3055g och var 49cm lång.

Ögonfärg:
Mörkt blåa. Tror att alla barn har väldigt mörka ögon när de föds.

Hårfärg: Blond/rödlätt

Ammade du? Ja

Ammar du nu? Nej. (denna och en del av de sista är ifyllda långt i efterhand)

Hur gammal är bebisen nu? Snart 2 år (21mån)

Vad tyckte du om förlossningen? Jag tyckte det var en bra förlossning. Självklart var det påfrestande, men ser över lag på den som positiv.

Vill du ha en till? En till är på väg!

Planerar ni ett till? Efter denna?... Beror på, vill gära ha en pojke innan jag är färdig.

När kommer andra barnet? Juni/Juli-12

Hur är ert förhållande nu?
Mycket bra! Hon är en underbar flicka, med humor!

Vilken vecka födde du i? Vecka 37






Jag fick reda på att jag var gravid: Tisdagen 1 september 2009 ca klockan 14-15:00. Lidköpings akuten. Jag var då i vecka 3-4.



Så här fick jag reda på det: Åkte in pga kramp i magen som orsakades av en vattencysta som försvann efter någon vecka.




Detta gjorde jag efter att jag fått beskedet:
Var som i min egen bubbla, kunde inte föstå vad som nyss hänt. Fick träffa en doktor å ha lite kontroller sen åkte jag hem.
Var med Kim och mamma. När jag och Kim kom hem satt vi i soffan å fösökte greppa nyheten vi precis fått.





Den person jag först berättade för:
Mamma och Kim var ju med när jag fick veta det men sen sa jag det först till Cornelia och Jens. Vi bodde grannar då så vi sa till
dom innan jag åkte in och jag fick låna ett par mjukisbyxor av Cornelia för jag kunde inte ha nått som satt åt runt magen,
det gjorde för ont.



Jag tror det kommer att bli:
Underbart, såklart jobbigt oxå men jag tror att detta kommer vara nyttigt för mig.




Det här undviker jag att äta och dricka: Opastöriserade mjölkprodukter. Mat, tex räkor, som jag inte vet hur fräscha de är.
Energidricka. Inte för mycket svart te eller läsk.



Lukter som jag inte klarade av i början:
Tobak, onyttigt tex pizza och chips.




Följande små egenheter jag har fått: Ett stort begär efter äpplen, speciellt gröna, och kiwi. Och ett humör som inte är riktigt normalt.. ehe.




Första gången det rörde sig i magen: Någon gång i november antar jag.. kommer tyvärr inte ihåg och ha inte skivit upp det heller. Men vet att det var ett tag innan
första sparken. (Första gången jag verkligen var säker på att det var en spark.)




Det började sparka ordentligt: Första sparken kände jag 21 december 2009.

"Kände första sparken förut!!!!!
Har ju kännt när barnet rört på sig och har anat sparkar men det har aldrig varit såhär tydligt.
Det var det häftigaste, underbaraste känslan som finns! Jag bara satt å skratta för mig själv, kändes så overkligt!
Åååh min lilla bebis! Ännu ett tecken på att min lilla älskling mår bra :D och mer blir det! <3 "





Så här kändes första sparkarna:
Tyckte det var ungefär som en puls i magen. Som ett hjärtslag. Som när en katt slår till lite :P




Musik jag spelar för bebisen i magen:
Det mesta.. Men mycket Eagle-Eye Cherry, sjunger ofta hans låtar :) mest "Save toonight" och "Falling in love again".




Magen började synas:
Det beror på hur mycket man menar att det syns. Enligt mig så var ju blev jag stor direkt, men det var nog mest i mina ögon :P lite önsketänkande.
Men tycker faktiskt ändå att jag blev ganska svullen rätt fort, i tredje månaden.




Så här kände jag första gången jag fick göra ultraljud:
Trodde att jag skulle börja gråta men var helt tagen. Det var så märkligt och otroligt häftigt.
Väldigt mäktigt! Jag fick se barnet i min mage och det såg jättebra ut och mådde bra.
Jag och Kim höll varandra i handen hela tiden. Innan ultraljudet var jag jätterädd för att barnmorskan
skulle se nått som var fel och vågade inte se på skärmen först. Men det gick ju jättebra!
Ville göra om det efteråt :)



Första gången jag fick höra barnets hjärtljud kändes det så här: 11/12-09 Det var helt fantastiskt! Så tydligt hjärtljuden var! Så underbart att höra det starka lilla
hjärtat slå inom mig. Att få ännu ett tecken på att barnet inom mig mår bra. :)




De första mammakläderna var:
En grå tröja med trekvartsärmar från Kim. Ett par mammabyxor, fick dom av Inger på julafton.
Ett vitt linne köpt på H&M. En amningsbehå som jag fick av mamma.




Mina favortimammakläder: Det vita linnet från  H&M. Ofta ihop med leggins.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0