Babyvärlden

...har skickat mig ett mejl angående vecka 18 som jag kommer in i, inatt :D


Till föräldrarna
Vid denna tiden kan många kvinnor känna smärta i ljumskarna. Anledningen är oftast att de ligament som förbinder livmodern med bäckenet sträcks ut efterhand som livmodern växer. Ofta känner man smärtan vid snabba rörelser eller när man hostar eller nyser. Att luta sig framåt kan tillfälligt lindra smärtan.

Livmoderns högsta punkt ligger nu två fingrars bredd under naveln.

 

- No shit! Den j*vla smärtan har jag kännt lähänge! Redan sen v 10 lr nått, kommer ihåg att jag pratade med min barnmorska om det för ett tag sen. Nu är det dock inte lika mycket. Kände den visserligen även när jag inte var gravid, men det är ju en annan sak (?)





Om barnet
I början av denna vecka är fostret 15 veckor gammalt. Nu växer babyn fort och allt mer av brosket förvandlas till ben. En nyfödd baby har 300 ben. Vissa av dessa växer efterhand ihop, som vuxen har man 206 ben.

Fostrets öron sitter nu på rätt ställe och det fina håret täcker fortfarande delar av huden. Håret har inget pigment och är därför alldeles vitt. Anledningen till varför fostret täcks av detta hår är fortfarande inte helt känt, men man tror att det håller en tunt lager vax på plats för att skydda barnets hud. Ibland kan lite rester av detta hår synas på nyfödda, särskilt i hudveck.

 

 

- Anledningen till att jag är i vecka 18 men fostret är i vecka 15 är att bara själva vandringen från äggstockarna till livmodern tar två veckor. (Om jag inte minns fel) Så ett egentligt embryo är det inte förräns tidigast tre veckor in i graviditeten. Om jag inte minns helt fel kan man kalla embryot för foster from v. 6 , men är inte helt säker!

Från vecka 8 har barnet hjärtljud, lite mysigt att veta. Dock lyssnar man oftast inte förräns v 20-25 då det är svårt att höra, vilket kan göra modern något stirrig, och det vill vi inte! Även senare kan det vara svårt att hitta hjärtljuden, lät att förknippa hjärtat med navelsträngen då de pulserar i samma takt, däremot är ljudet från n.strängen mer dovt. Svårt att hitta också pga att barnet kan vara allt för rörligt, haha :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0