Vecka 20

Gravid.se

 

Ungefär vid den här tiden är det dags för ett nytt besök hos MVC. Modern märker att barnet rör sig alltmer och det går ibland att se dess rörelser. Livmodern växer alltmer och skjuter fram magen. Det kan hända att naveln börjar puta ut, i sådant fall kommer den att göra det tills förlossningen. Bröstkorgen växer och det kan vara mycket bekvämt med en justerbar BH.

Ditt barn är 14-16cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägs. Nu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Äntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan. Nybildande av nervceller har trappats ned något, och koncentreras istället till utveckling av komplicerade förbindelser mellan nervceller som krävs för funktioner som minne och tänkande. Bär du på en flicka finns det redan omkring två miljoner ägganlag i äggstockarna. Barnet kan nu njuta av att sträcka ordentligt på armar och ben, eftersom nervsystem och muskler har utvecklats tillräckligt för att det ska vara möjligt.





Vecka 20!! Vad tiden går fort :O Helt otroligt, och roligt :D Jag har nu kommit halvvägs(!) i graviditeten. Min graviditet är nu inte längre i tonåren haha ;) Att ha kommit såhär långt känns stort! Och underbart ♥ känner mig lugnare för var vecka som går, ännu en vecka som vi, jag och mitt lilla under, har klarat! Och det är en vecka närmare mot att få träffa Dig ♥ vilket känns otroligt, jag blir så glad när jag tänker på det! Men jag blir också nervös heh..

Har redan planerat en del inför sommaren, finns saker som jag måste göra innan Bebis kommer. Bada tex. för det kommer jag inte kunna göra sen resten av sommaren när bebisen har kommit. Och sen så måste vi till Sommarland åtminstonde en dag, för Melissas skull ♥ :D Gick på sommarland en dag när Melissa var bebis.. UH! Spenderade säkert halva dagen, uppdelat på ca ½-1 timme per gång, inne i ett amningsrum. Det var skönt att komma undan allt folk och solen då och då, men nja lite jobbigt. Så ja, hinner vi innan Alphons lämnar magen och kommer ut i världen, så vore det bra! :)

Kommer bli sjukt sugen på att åka gruvbanan! De första gångerna är underbara haha :) Men det borde jag nog inte.. Sa till Kim att jag skulle kunna ta det sist av allt när vi e påväg ut, ifall vattnet skulle gå på grund av det, han tyckte väl inte att det var någon superidé.. skit.
Jag får nöja mig med Farfars bilar och Nyckelpigan.. om jag kommer i dom!?
Och barnpoolen :) Fiint!



Fick sovmorgon imorse, väl länge.. Jag är en sådan som måste gå upp på morgonen (innan kl 10) annars sover jag halva (hela) dagen! Visserligen är det skönt och kan behövas ibland men får lite lätt panik över att ha sovit bort så stor del av dagen :( MEN det är skönt! :)
När jag vände mig om, på nått konstigt sätt, i sängen imorse knaka det till i hela ryggen. Gött!.. sen somna om ;)




Nu ska jag sova :) Godnatt på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0