Lag i Texas - ultraljud innan abort

- En lag i delstaten Texas som innebär att abortkliniker måste visa och noggrannt beskriva en ultraljudsbild av fostret samt spela upp dess hjärtljud för kvinnan innan hon kan göra abort, strider inte mot USA: s konstitution, beslutade en federal domstol på tisdagen. Domstolen menar att kraven inte gör intrång på abortklinikernas yttrandefrihet. Beslutet stjälper därmed omkull ett tidigare beslut från en lägre federal domstol som hävdade motsatsen.

Lagen, som infördes 2011, kräver att utltraljudsbild, hjärtljud och nogrann beskrivning av bilden av fostret inte kan väljas bort av den abortsökande kvinnan, med undantag endast för våldtäkt, incest eller i de fall fostret är missbildat.
I juni lämnade en koalition av organisationer och institutioner, bland annat Center for Reproductive Rights, in en stämningsansökan för att försöka blockera lagen. De menade att läkarna tvingas bli språkrör för delstatens ideologiska budskap. De argumenterade även för att ultraljudsbilder och hjärtljud inte är medicinskt nödvändigt och därför inte bör regleras av staten. En domare i Austin beslutade att lagen kränker en läkares yttrandefrihet, men den högre instansen höll inte med.

Texas guvernör välkomnar beslutet

Ordföranden för Center for Reproductive Rights, Nancy Northup, sade i ett uttalande på tisdagen:
- Beslutet banar väg för införandet av en kränkande lag vars enda syfte är att trakassera kvinnor och avskräcka dem från att nyttja sina konstitutionellt skyddade reproduktiva rättigheter.
Texas nya lag är bland de mest extrema när det gäller krav på ultraljud i USA. Liknande lagar har stoppats i Oklahoma och North Carolina. Texas guvernör Rick Perry hyllade beslutet i delstaten som en seger.
- Denna viktiga ultraljudslag garanterar att alla kvinnor i Texas som söker en abort får alla fakta om det liv hon bär på.




Källa: Reuters




 


Har ni hört!? Läste om detta på msn.se tidigare idag. Jag som är emot abort vet ärligt inte vad jag ska säga om det här.

Missförstå mig inte, har man blivit våldtagen är det ingen snack om saken. Och en del känner på sig att det bästa för barnet är att inte komma till världen i den situationen som man i nuläget lever i. Men över lag, är inte abort något jag med samvete kan stödja. Då jag själv övervägt det, det tycker jag att ni borde veta. Oavsett vilken av mina två graviditeter det var så valde jag att behålla mitt barn. Vilket jag förstod att jag undermedvetet redan hade bestämt från början. Och jag ångrar aldrig de val jag gjort för att komma dit jag är nu ♥

Jag kan på ett sätt tycka att det är jäkligt vettigt. Det finns ju de fjortisar som bara skiter i preventivmedel och har tanken "man kan ju alltid göra abort" till stöd. Däremot ska ju inte ett barn komma till världen pga av rädslan för abort. Jag vet de som satt barn till världen just pga ultraljudet, det kan sluta lyckligt, och ibland kanske inte lika så bra. Det jag undrar är fanns det kvinnor i den regering som tog detta beslut? Och vadå att det ska vara okej att bort att barn för att fostret är missbildat? Det är fortfarande en människa! Sen vet ju inte jag vilken grad av missbildning det syftas på. Men egentligen, de som misstycker med beslutet kan väl bara gardera sig med preventivmedel då? Hehe inte för att det är så lätt att alltid komma ihåg det ena eller det andra men ansvaret ligger faktiskt hos en själv. Man blir inte gravid utav inget, även om man kan tro det ibland HAHA! ;) *pik till ingen mindre än mig själv*
Man ska tänka på att när kvinnan är i det stadiet som är lämpligast för abort (så tidigt som möjligt) så är fostret ingen egentlig bebis.. förstår ni hur jag menar? Det är inga tydliga människodrag.

När jag fick veta att jag var gravid med Melissa var jag i vecka 3-4. Gjorde då ett vaginalt ultraljud, för att se så allt var bra. Det enda jag såg var en liten mörk fläck och där i någonstans var mitt barn!
Trots att man egentligen inte såg något, bara en början till förändring i magen, så var detta ett under. Man blev ändå berörd,.. av den där lilla mörka fläcken (:


Så ja jag förstår att oavsett om du kommit något längre in i graviditeten eller är precis i början så är abort jobbigt. Den som inte tycker det förtjänar minst sagt en smäll på käften!!?... Tog jag i för mycket? ;)

Jag gillar starkt den sista meningen i texten: "Denna viktiga ultraljudslag garanterar att alla kvinnor i Texas som söker en abort får alla fakta om det liv hon bär på."
Tycker jag låter bra, så man förstår vad det är man gör. Men ja det är ganska grymt och själva aborten är väl grym nog dock.
Ja detta är helt klart en svår sak.


Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0