2012-02-16

Hey hey ;)

Haft en bra dag!? Det har jag! Men varit väääldigt trött, vilket jag tycker är lite skumt eftersom jag somnade säkert vid ca kl 01 inatt och vaknade vid 10, slumrade och gick upp vid elva. Fått rätt bra med sömn ändå ju..!? Aja får la skylla på att jag är gravid ;)

Sicket busväder (höhö) det varit idag! Både igår och idag valde jag att ta på eyeliner.. igår blåste det så det rann och smetades ut, och idag snöa det och blåste. Note to myself: Studera väderrapporten innan smikning! Fjortis.
Gick iaf ut för att möta kusinen Malin, var kul att träffas idag. Har inte umgåtts ordentligt sen i somras lr nått.. Så det var på tiden. Och imorgon kommer en annan kusin, hennes lillasyster, Sarah :) haha. Ska bli väldigt roligt det med!

Nu på kvällen fick vi besök av Kims kompis, trevligt trevligt. Jag ställde mig å bakade en jättegod chokladtårta, mums!
Min duktiga man ställde sig senare å dammsög hela lägenheten, även soffan. Uppskattat!!





Fransk chokladtårta



Fransk chokladtårta serverad med vispad grädde och hallon. Mums!

Mycket god och fin lyxig chokladtårta som smälter i munnen. Enkelt recept där man inte behöver dela äggen.

Tid: 40 min, varav 25 min i ugnen

10-12 bitar

Du behöver:

Ev: Servering:

Utrustning du behöver:

  • 1 st form med löstagbar kant / springform ca 22 cm i diameter

Utrustning som är bra att ha:

  • elvisp

Gör så här:

Smält smöret. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.

Dela chokladen i mindre bitar och lägg dessa i det varma smöret. Låt smälta och rör om under tiden tills det blir en fin chokladsmet. Det ska inte koka, ta i så fall bort kastrullen från plattan.

När nästan all choklad smält, ta av kastrullen från plattan så kan resten smälta av värmen som redan finns så slipper smeten bli onödigt varm. Rör tills det blivit en fin chokladsmet.

Häll på strösocker och äggen och eventuellt snabbkaffepulver om du vill ha lite kaffesmak. Vispa ihop eller rör kraftigt ihop detta till en jämn smet. Använd helst elvisp.

Häll på vetemjölet och rör snabbt ihop till en jämn smet, gärna med elvisp. Tänk på att inte röra eller vispa mer än att det är blandat efter att du tillsatt vetemjölet, det tar bara ca 10 sek med elvisp.

Klicka ut smeten i formen och bred ut den lite grann. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 25 minuter.

Låt tårtan svalna. Vispa eventuellt grädde och tina eventuellt hallon. Servera!






Grattis till min pojkvän Kim som klarade teoriprovet idag!! :D Nästa vecka är det uppkörning!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0